Kitkaa Hertta Rouvan kanssa

Sain kun sainkin kerättyä sen verran voimia, että jo pitkään nurkissa pyörineet uudet kitkarenkaat tuli kiikutettua rengassepälle ja sitä myöten myös Hertan alle. Hommaa viivästytti kaiken lisäksi se, että en oikein osannut päättää vannepolitiikkaa. Alkuperäinen ajatus oli ottaa Huldan mukan tulleilta vanteilta vanhat Nokian NR 06 pois ja hiekkapuhalluttaa ja maalata nuo vanteet.

Pitkällisen pohdinnan tuloksena päätin sitten ottaa Hertan kesärenkaiden vanteet käyttöön. Niissä on oli kyllä uudet Michelit päällä, mutta vanteet oli kohtuukuntoiset alkuperäismaalissa (siinä vahvassa). Niinpä rengasseppä pyöräytti Michelinit niiltä pois ja tilalle tuli  Continental Conti Viking Contact 6 renkaat koossa 145/65 R15. Kyseinen rengashan on ainoita rättäriin saatavilla olevia ”tuoreita” kitkarenkaita, jotka on ns. Pohjoismaiset kitkat, eikä mitään Keski-Euroopan kovakumista kestomallia.

nayttokuva-2016-01-01-kello-23-31-33

Rengas oli myös testivoittaja Tekniikan Maailman testissä 17/2016 ja Tuulilasin testissä 13/2016. Tekniikan Maailma kehui rengasta näin: ”Continentalissa on hyvä jääpito. Rengas toimii mainiosti jarrutuksissa ja sen vesipito on myös kitkarenkaalle erinomainen. Ansiokkainta on hyvä sivuttaispito ja helppo hallittavus ääritilanteissa. Lumella Continental toimii myös mallikkaasti. Pitoa riittää kaikissa tilanteissa, ja väistöissä rengas on rauhallinen.”

Hy-Rin kahvittelussa keskusteltiin, että ”mahtuuko pyörimään”? Luottavaisin mielin lähdin kohti rengasseppää, sillä Akaile oli aiemmin Killan foorumilla kertonut kokemuksiin senttiä leveämmistä, vanhemmasta Continental mallista ja nekin sätkän alle sopi.

Seuraava keskustelun ja mietinnän aihe olikin sitten kehän pituus, kuinka paljon tuo matalaprofiilinen leveämpi rengas on sitten kehältään eri kokoinen. Aluksi tietysti tukin asiaa laskureilla, joita netti on pullollaan. Tässä tuloksia:

nayttokuva-2016-01-01-kello-23-44-07

Laskurin mukaan siis heittoa ei pitäisi olla kuin 2 prosenttia, joka vaikutti etukäteen ajateltuna kohtuulliselta. Todellinen ero tietysti riippuu vielä jonkin verran renkaan istumisesta vanteelle ja vertailtavien renkaiden kuluneisuudesta.

Nyt kun renkaat on ollut jonkun aikaa ajossa, niin renkaat tuntuu tosi hyvältä. Pito on moninkertainen vanhaan Michelin nastarenkaaseen verrattuna. Itseasissa niitä ei oikein voi edes verrata. Rengas on myös todella hiljainen, uusia kolinoita kulkimesta alkoi taas kuulua, kun rengasmelu väheni.

Päätin vielä tutkia todellista nopeusheittoa tuohon laskurin antamaan 2% heittoon. Todellisuudessa ero on suurempi, sen voi todeta alla olevista 123 Tune+:n valehtelemattomista kuvakaappauksista.

nayttokuva-2017-01-02-kello-0-02-57

Kuvista ensimmäinen (vasemmanpuoleinen) on kaapattu kesärenkailla ja jälkimmäinen (oikeanpuoleinen) on talvirenkailla. Pienoinen heitto on kierrosluvussa, todellisuudessa eroa renkailla on nopeudessa 3-4 km/h.

Kommentit

[fbcomments]