Kytkin + haarukka

Hilman juuri vaihdetun kytkimen kytkinhaarukka petti juuri ennen Rakkautta Syrämmaalla tapahtumaan lähtöä, siis juuri edellisenä iltana. Kytkin ei irroittanut ja kytkin painettaessa meteli oli kova, joten matkaan lähdettiin sitten Hertalla.

Eilen sain viimein voimia ja aikaa yhtäaikaa syöksyäkseni tallille tutkimaan vikaa, joka siis alkoi moottorin irroituksella. Viimeaikoina tuota on tullut harjoiteltua ja jumpattua, joten tällä kertaa se kävi jo aika ripeästi. Niin ripeästi, että yllätyin itsekkin. Rupesin oikein katsomaan tallin valvontakamerasta, kuinka kauan siinä meni. Konepelti aukesi kameran mukaan klo 20.10 ja klo 21.03 moottori oli lattialla. Huomasin että kameran kuvasta saa ladattua Timelapse videon, joten alla olevasta videosta näkee kuinka se kävi pikakelauksella.

Kuten arvailtiinkin, oli kytkinhaarukka levinnyt niin että haarukka otti kiinni suoraan laakerin takapintaan, eikä niihin koloihin johon oli tarkoitettu. Melkoista kulumaakin oli havaittavissa, vaikka autolla ajettiin vain kaksi kilmetriä tuon vian vaikutuksen alaisena.

Tuossa kytkinhaarukan irroituksessa oikasin sen verran, että en irroittanut jarrukilpeä, vaan porasin kilpeen 10mm reiän tuohon patin kohdalle, josta haarukan akseli mahtuu tulemaan ulos.

Haarukka siis levinnyt sivusuunnassa melkoisesti. Onko tuo haarukka muuten sellainen ”survival kit” osa, mikä pitää olla pitkillä raideilla mukana. Kyllähän sätkällä helppo on ajella ilman kytkintäkin, mutta kos matkaa on vaikka Kroatista kotiin, niin joissain kohtaa voi alkaa harmittamaan.

Tässä vielä koko projekti ja tehopesä lattialle nostettuna. Jossain vaiheessa pitäisi nuo taustalla näkyvät ovetkin putsata ja laittaa Herttaan paikalleen, jos vaikka suhina vähän vähenisi.

Saunan lämpeämistä odotellessa tuli irroitettua Vespasta akku, pitä näet hankkia uusia ja akkukotelosta piti saada tarkat mitat.

Katso myös Kesäporo 2019

Kommentit

[fbcomments]