
123 Ignition jälleemyyjä Hyvinkäällä on ranskalaiset.fi
Kaikkea uutta on kokeiltava. Kun Hertan vanhassa koneessa ollut 123 elektroninen sytytys siirtyi Huldan nelkkukoneeseen, tuli tarvea hankkia Herttaan uusi boxi. Kuin sattuman kauppaa julkaisi valmistaja juuri tuon uuden 123 Tune+ version, niin pitihän sitä kokeilla. Tuota 123 Ignitionia tuo maahan Automeca Seinäjoella ja heillä uutta mallia olikin jo tilauksessa. Totuttuun tapaan lähetys Seinäjoelta Hyvinkäälle löysi perille vajaassa vuorokaudessa, ja niinpä pääsin ihmettelemään uutukaista laitetta.
Asennuksessa meni hieman tavanomaista enemmän aikaa, koska päätin ottaa myös laitteessa olevan alipainesäädön käyttöön. Eli lisähommia alipaineletkun veto sytytysyksiköstä kaasarille. Kaasarin kylkeen piti porata asennusohjeen mukaiseen kohtaan 4 mm reikä, johon sitten tehtiin M5 kierre. Kierteeseen tuleva nippa tuli sytytysyksikön mukana. Staattinen ajoitus tehdään normaalin 123:sen tapaan. Ajoitusmerkki kohdalleen ja lukitustappi kohdalleen. Kierretään 123:sta vastapäivään niin paljon että vihreä ledi sammuu ja sitten sen verran myötäpäivään, että ledi juuri syttyy ja eikun ruuvit kireelle.
Vaikka Hertta odottaakin rungonvaihtoa, pitihän tuota käyntiä ja kulkua käydä hieman kokeilemassa. Mitään erikoissääntöjä en yrittänyt tehdä, eli mentiin puhtaasti tuolla vakio-ohjelmalla, alipaine anturin tieto toki huomioiden. Videolla kuvattu, yksi motarin liittymä väli käsivaralla. Eli Hyvinkää P:stä sairaalan liittymään.
Täytyy sanoa, että kulkuero vanhaan kärkiversioon oli huikea. Huippunopeus kasvanut hieman, mutta erityisesti kaasuun vastaavuus sekalaisessa ajossa on upea. Ei juurilainkaan mitään hyytymistä tai puutumista, mikä ennen oli kovin tavallista.
Tuli testattua myös tuo varkauden esto systeemi. Kun tuo on aktivoitu lähtee kuljin kyllä käyntiin, mutta sammuu 5 sekunnin kuluttua. Kännykästä vain ajonesto pois ja taas pelaa kuin ihmisen mieli. Kännykän näytöllä näkyy nyt kierroslukumittari, GPS nopeus, jännite, alipaine ja sytysennakko.