Newbie – Vespan kanssa pihalla

Vespa Primavera vuotava bensahana
Vanha bensahan ja sen katkennut messinki putki.

Launtaina aamu päivä ja ei suunniteltua ohjelmaa, joten oli aivan mainio hetki mennä tallille pusaamaan Rauhan, Huldan tai Hertan kanssa. Herttaan pitäisi vaihtaa takajarrun säätömysteeri, kun vanha on jumissa. Hulda kaipaa puunausta ja sipistelyä, jos vaikka joku museotarkastaja haluaisi sitä vilkaista. Rauha (Primavera -73) taas odotti kaasuttimen tiivisteiden vaihtoa ja vuotavan bensahanan vaihtoa.

Päätin ottaa tuon Rauhan käsittelyyn sillä minulla ei ollut työkalua, jolla tuon hanan kiinnitysmutterin saisi irroitettua. Espoosta toiselta Vespailijalta sen olisi saanut lainaksi, mutta haku ja palautus olisi vienyt aikaa. Niinpä kokeilin ensin pitää mutteria paikallaan korkinreiästä lattaraudan pätkällä huonolla menestyksellä. Seuraava ideo oli hyllyssä lojuva kierretangon pätkä, josta tein 32mm kiintoavaimen korilaatoista ja muttereista ja väänsin sopivasti mutkalla. Tällä sai hyvin pidettyä mutterin paikallaan, kun kiersi hanaa ulkopuolelta siirtoleukapihdeillä.

Seuraavaksi oli ongittava vanha mutteri ja katkennut putkenpätkä tankin sisältä ennen uuden hanan asennusta. Uuden hanan olin tilannut tarvikkeena Mopo Sportista, Mitrolta olis saanut ilmeisesti alkuperäisen reiluun tuplahintaan. No tämä tarvike oli aivan saman näköinen kuin alkuperäinen, joten minua ei haittaa jos hoitaa tehtävänsä. Kiinnitys onnistui helpommin ja seuraavaksi otettiin käsittelyyn kaasutin.

Olin sen jo viikko sitten purkanut ja puhdistanut, mutta uimurikammion tiivisterengas näytti sen verran kasaan painuneelta, että päätin tilat uuden, kun noita kerran saa. Koko tiivistesarja maksoi muutaman euron, joten vaihdoin samalla nuo muutkin tiivisteet.

Kytkimen- ja laatikon öljyt oli tarkoitus vaihtaa myös, mutta ajattelin odottaa sopivaa ajokelia, että saa öljyjä ajettua hieman lämpimäksi, josko tulisi notkeammin ulos. Päätin lähteä ruuanlaittoon. Tallista ulos sinkatessani tajusin, että täällähän on kolme astetta lämmintä ja ajourat täysin sulia. Takaisin talliin ja kypärä päähän ja kaulaliina kaulaan. Ajoin siis ensimmäisen kerran tuolla laitteella ja edellinen omistajakin viimeksi pari vuotta sitten. Kävin siis pyörähtämässä tuollaisen viiden kilometrin lenkin ja vaihdoin öljyt.

Huomenna voisi ehkä uskaltaa pyörähtää hieman pidemmän lenkin jos on sulaa ja vaihtaa öljyt uudelleen. Vanhat öljyt oli todella mustaa, en tiedä koska on viimeksi vaihdettua. Tästä eteenpäin vaihdetaan aina ajonkauden alussa kuten rättäreihinkin.

Newbielle heräsi monta kysymystä, joita ajattelin avata hieman tuolla Vespailija.fi:n foorumilla.

Dellorto tiivistesarja Mopo Sportista ja vanhat tiivisteet.

Kommentit

[fbcomments]