Keppi jäi käteen, perskele…

Paluumatka kasvattiäitin muuttopuuhista oli muuttua pitkän puoleiseksi. Salosta suunnistimme Suomusjärven kautta kohti mökkiä. Entisestä Motelli Syvälammen risteyksestä kohti kirkonkylää  kiihdyttäessä jäi niin sanotusti keppi käteen. Vaihdevivun kojelauta hyllyn reunassa oleva kiinnike irtosi itse kepin putkestä juuri kun oli vaihtamassa ykköseltä kakkoselle. Kiinnikkeen pettäessä yritti kakkosen sijaan pesään mennä pakki, eikä aivan äänettömästi.

Rullailin mäen alas ja pelti pystyyn. Konehuoneen puolelta ei mennyt enää päälle kuin ykkönen tai pakki. Mökille oli matkaa kymmenen kilsaa joten tökkäsin ykkösen silmään ja lähdettiin Mintun kanssa köröttelemään loppumatkaa. Ykkösellä hiljaa körötellessä, soitin ensin Niemen Sepolle. Ajattelin jos kokeneemmilla olisi jotain vinkkiä mikä meni pieleen. Seppo imetteli asiaa ja totesi että laatikon siirtäjän jatke on voinut pyörähtää pois paikaltaan. Seppo kehotti kuitenkin soittaamaan Walovaaralle, koska on spesialisti näiden laatikko hommeleiden suhteen.

Soitin Ilkalle joka olis myös sitä mieltä että valitsin keppi on saattanut päästä liikahtamaan hienossa hammastuksessaan.  Päätin pysähtyä jo kokeilla vielä kerran jos saisi vaikka kakkosen silmään, niin olisi mukavampi körötellä mökille tekemään tarkempia tarkasteluja. Huomasin kettä kepin pää ei ollut ihan linjassaan ajosuuntaan nähden kuten kuuluu. Väänsin hieman keppia ja keppi loksahti aikaisemille sijoilleen ja nyt kaikki pykälät meni taas päälle. Ei muuta kuin kakkonen silmään ja kohti mökkiä.

Mökillä rakensin purkkapaikka virityksen kepin suojakuoren kiinnitykseen miljoonalaatikosta löytyneestä alumiinipelti käikäleestä ja avot, kaikki toimii taas kuten ennenkin. Kiristin myös kepin kiinnityksen koska se oli löysällä. Kotiin ajeltiin mukavasti ja rauhallisesti normaaliin tapaan vanhaa Turuntietä.

Kiitos Seppo ja Ilkka ohjeista ja vinkeistä!

Saamillani ohjeilla oli korjaus niin helppo, että ei tarvinnut turvautua edes Autoliiton Plus jäsenyyteen…