Koukku kohellusta…

Hertta P:n kytkemiseksi Hertta Q:n perään tarvitaan koukku. Rauta hommaan löytyi Oskarilta, mutta muuten homma ei ollut edennyt ennen tätä päivää, tosin ei ollut kyllä aikaakaan. Sunnuntai päivän ratoksi päätin kuitenkin jotain tuolle koukulle tehdä, eli putsausta ja maalia pintaan.

Kuulaa en maalannut
Kuulaa en maalannut
Koukkuun mustaa väriä pintaan
Koukkuun mustaa väriä pintaan

Samalla tuli huomattua, että matkaan tulee pari pientä ongelmaa. Tai ainakin joku fiksumpi saa nyt vähän helpata. Eli otin kärrystä pyörän irti sovittaakseni Hertta Rouvan vararengasta siihen tilalle. Tarkoitus siis vaihtaa nuo 155R15 renkaat sätkän pyöräkokoon, jotta myös kärryyn on sopiva varapyörä, lisäksi tuo kapeampi pyörä on kevyempi ja vierintävastuskin varmasti pienempi. Mutta mitä helkkaria, Hertan varapyörän pulttijako ei olekkaan sama, eroa on noin pultin paksuuden verran. Onkos jossain muussa ranskalaisessa samannäköinen kolmepulltinen vanne eri jaolla, vai mikä tässä mättää?

Outo pulttijako, taatusti riittävän vahvassa laipassa
Outo pulttijako, taatusti riittävän vahvassa laipassa

Sikäli mikäli tähän ei löydy järkevää selitystä, niin tämän huoltajan seuraava toimenpide on löytää jostain sätkän etunavan laippa ja alkaa sovittamaan sitä tuon olemassa olevan laipan tilalle. Ilmeisesti tuo nykyinen laippa on kiinni noilla kuudella niitin näköiselle kiinnikkeellä. Sattuisko jollain olemaan irtonaista etunapaa, jotta voisi mittailla olisiko laipan reikä kiinnitykseen sopiva. Karkea mitta näkyy alla olevasta kuvasta.

Napa, kärrin pyörän napa
Napa, kärrin pyörän napana

Vaikka, mitä mieltä fiksummat on? Rälläköinkö suosiolla navat akselista irti ja sovitellaan putken päähän kokonaan uusi napa kiinnityksineen sätkän vanteelle. Itse olen kyllä kallistumassa tuon etunavan laipan sovitukseen tai uuden laipan teettämiseen nykyiseen napaan.

Kärryähän ei tarvitse katsastaa, joten akselille voipi tehdä melkein mitä tahansa. Ainoa mikä ei tule kysymykseen on sätkän akseli, koska on liian painava ja liian korkea. Vinkkejä tarvitaan myös mahdollisimman lyhyestä iskunvaimentimesta. Nykyinen iskari on auki ollessaan jokseenkin tasan 30 cm, eli lyhyempi esim kuin kuplan iskari. Iskari voi olla nykyisen mittainen, jolloin alapään kiinnitystä joutuu muuttamaan, koska kärryä on tarkastus madaltaa jonkin verran. Tuota lyhyempää iskari ei taida helposti löytyä.

Btw. Onko jollain Kiltalaisella taitoa tai välineitä muokata tai tehdä uutta laippaa napaan, niin että reikäjko menee nappiin, olis kiva että pyörään ei jäisi tolkuttomasti pystyheittoa, epäonnistuneen keskityksen takia.