123 – nyt sytyttää!

08.03.2014 - Uutta ja vanhaa, kärjttömän sytkän asennus sätkään.

Päätinpä lauantaisen työpäivän jatkeeksi tutustua tuohon sätkän etupään elämään. Joku oli helpottanut homaa jättämällä propellin suojuksesta kaksi pulttia valmiiksi pois. Eli hankintalistalle täytyy lisätä x kpl noita M7 pultteja, mistähän noita saa? Itse ropellin pultin kanssa ei sitten ongelmia ollutkaan, Kari L oli valmiiksi varoittanut että tarviit normaalia hoikemman 14 mm hylsyn. Sellaista ei ollut, mutta korvaava avain sattui löytymään pakista. Vanha kärkikotelo ja muut hilppeet irtosikin kivuttomasti.

Putsailin hieman paikkoja ja heitin 123:sen magneetit paikalleen ja itse purkin ohjeen mukaisesti vähän sinnepäin. Ajoituskohdan lukitusreikä vähän haetutti itseaan, mutta lopulta sekin löytyi ja muuta kuin säätämään ajoitusta. Loppujen lopuksi erittäin helppo homma. Tein ohjeen mukaan vielä tarkistusmerkit ja pyörittelin konetta parikierrosta ja kyllähän se ledi syttyi juuri oikella kohdalla.

Kasailin ropellin takaisin ja vaihdoin samalla laturinhihnan uuteen. Rupesin samalla miettimään, että jotain tästä puuttuu.  Isomäen tekemän Automecan sivuilla olevan ohjeen kohdassa ”Suojukset” olevaa suojusta ei mun kulkimessa ollut lainkaan. Päätin lyödä ropellin kuitenkin paikalleen ja suojaritilän paikalleen ja päräyttää pienen koeajelun.

Ei varmasti ollut ihan sytkä ennen remonttia kohdallaan, kun veto tuntui paraneen jonkin verran. Toisaalta tuossa alkuperäisessä systeemissähän ennakon säätö tapahtuu jousikuormitteisena keskipakovoimalla, niin jousien väsytessä ei ennakonsäätö välttämättä ole ihan optimaalinen. Nyt kun näin ensikertaa tuon rakenteen, niin ei pätkääkään kaduta että tuon 123:sen tuonne ruuvailin.

08.03.2014 – Laitetaan ropelli paikalleen vai vaihdetaank Fiatin TC kone?
08.03.2014 – Uutta ja vanhaa, kärjttömän sytkän asennus sätkään.
08.03.2014 – Uutta ja vanhaa, kärjttömän sytkän asennus sätkään.